David Benda, student čtvrtého ročníku SPŠ a VOŠ Brno, Sokolská, se stal ještě před prázdninami vítězem loňského hodnocení studentských prací, které vyhlásila společnost SolidVision. Nešlo o klasickou soutěž s přesně definovaným zadáním, cílem bylo shromáždit a vyhodnotit práce studentů – a ty zdařilé odměnit. Davidova práce doslova vyčnívala mezi ostatními a zcela jednoznačně získala nejvíce bodů. Osobní setkání s Davidem nás utvrdilo v tom, že jde o studenta zapáleného do strojařiny a konstruování.
[Mujsolidworks.cz] Kdy jsi poprvé zkusil něco sám navrhnout?
[David Benda] Technika mne chytla už na základní škole. Tatínek pracuje v dílně, kde je obrobna i svařovna. Zabývá se montáží vestaveb do automobilů. Tam jsem si poprvé sáhl na výrobu a montáž. Ve druhém ročníku střední školy přišlo setkání s CAD programem SOLIDWORKS a objevování nových a nových prvků, samostatné vytváření návrhu produktů. Hned jsem se pustil do projektu. Sestavil jsem si modely pístových parních motorů, které nebyly nikde umístěny a nic nepoháněly. Tehdy jsem skončil na 3. místě v soutěži SOČ (Středoškolská odborná činnost). Poté jsem se rozhodl, že si postavím parník – malou loď poháněnou parním strojem.
Proč tě zaujaly právě parní stroje?
Podle přísloví „Budu-li znát minulost, porozumím současnosti“, jsem si uvědomil, že pokud se budu chtít v budoucnu věnovat motorům, tak musím pochopit, jak fungovaly parní stroje a parní motory. V dnešní době se stále ještě využívají!
Jak jsi během návrhu lodě využíval SOLIDWORKS?
Využil jsem ho na vše. Nejen pro návrhy jednotlivých dílů, ale také pro analýzy pevnosti, křivosti povrchu a řadu dalších. Využil jsem veškeré komponenty, které jsem v SOLIDWORKSu měl k dispozici. Ať už pro návrh korpusu lodě, tak pro návrh dvouválcového parního motoru.
Loď sis vyráběl také celou sám?
V podstatě ano. Jde o přibližně 70 cm dlouhý model. Vytvořil jsem si výkresy a doma, v malé dílně, kde mám soustruh a vrtačku, jsem loď vyráběl. Korpus lodě je ze dřeva. Základ tvoří překližka, která je obalena smrkovými nosníky. Vše je pak zalito epoxidem a zpevněno skelnou tkaninou.
Zároveň jsem také navrhl a vyrobil parní kotel. Ten jsem umístil na ležato, aby nezvyšoval těžiště lodi. Jako zdroj tepla jsem použil propanbutanový hořák. Parní motor je pak spojen s hřídelí lodního šroubu. Ten tvoří tři lopatky.
Velkou oporou byli rodiče i můj bratr, který mi pomohl s elektronikou. S otcem jsem řešil některé speciální úkony, například pájení natvrdo stříbrnou pájkou.
Jak je loď řízena?
Loď je ovládána dálkově a pohyb kormidla jsem vyřešil servomotorem. Ovládat lze tedy směr pohybu lodě, rychlost ne.
Kde jsi loď zkoušel?
Nejprve přímo v SOLIDWORKSu. Díky němu jsem především vyzkoušel, zda je správně vyřešený konstrukční tvar. Než jsem uskutečnil plavbu, musel jsem také zaběhnout motor. Nechal jsem ho hodinu pohánět stlačeným vzduchem z kompresoru.
Pak už jsem loď zkoušel v bazénu, který máme u domu. Tam plul parník několikrát. Když jsem přišel ze školy a pustil jsem loď na vodu, byl to vždy nejhezčí zážitek za celý den. Měl jsem z toho obrovskou radost a hodně mne to motivovalo k přemýšlení o dalších věcech.
Jaký bude tvůj další projekt?
Láká mne osmiválcový parní motor, ale nyní se musím důkladně soustředit na přípravu k maturitě. To opravdu nechci podcenit.
Které předměty tě během studia nejvíce zaujaly?
Studuji obor Všeobecné strojírenství. Jsem rád, že jsem si vybral právě tento obor, protože jsem tak získal přehled jak o CNC strojích, tak i o konstrukci a technologii výroby. Nejvíce mne samozřejmě zaujal předmět Konstrukční cvičení, kde používáme SOLIDWORKS pro konstrukci různých zařízení, jako jsou čerpadla, spojky nebo převodovky. Také mne baví Stavba a provoz strojů a Strojírenská technologie.
Rozhovor pro redakci Mujsolidworks.cz připravila Vlasta Piskačová, EDU manažerka ve společnosti SolidVision.
Komentáře k článku (0)
Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, přihlaste se nebo se zaregistrujte.