Model Mania: Postup modelování dílu podle zadání z roku 2000

Před začátkem modelování je nutné důkladně prostudovat výkresovou dokumentaci. Zkušený konstruktér by měl mít po chvíli hrubou představu o umístění počátku a orientaci modelu v souřadném systému.

Zadání dílu a související výkresovou dokumentaci naleznete v příspěvku Model Mania: Zadání soutěže z roku 2000.

Fáze 1 — modelování dílu podle zadané výkresové dokumentace

Po založení nového dokumentu Dílu změňte jednotky dokumenty na IPS (palec, libra, sekunda).

2-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Založte nový díl a vytvořte nový náčrt v Přední rovině.

1-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Načrtněte uvedený náčrt složený z přímek a oblouku.

3-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Odsadit entity a nastavte velikost odsazení na 0,25 palce. Deaktivujte funkci Obráceně a Vybrat navazující.

4-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Obdélník. Kreslete jej od levého spodního rohu směrem k pravému hornímu rohu. Po prvním kroku napište na klávesnici výšku obdélníku 0,25 palce.

5-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Šířku obdélníku ponechejte volnou.

6-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Stisknete klávesu Ctrl a vyberte vnější oblou přímku a přidejte vazbu Tečná.

7-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Okótujte náčrt podle výkresu tak, aby byla skica plně určená.

8-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Přidání rotací a do okna Vybrané obrysy vyberte všechny tři oblasti. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

9-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Založte náčrt v Přední rovině.

10-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Nakreslete osu a do koncových bodů a středového bodu osy nakreslete kružnice.

11-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Stiskněte klávesu Ctrl a vyberte horní a dolní kružnici a přidejte vazbu Stejná.

12-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zakótujte všechny tři kružnice podle výkresu a definujte kótou rozteč kružnic.

13-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte obrysovou hranu kulové plochy a horní kružnici a přidejte vazbu Tečná.

14-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Uzavřete náčrt přímkou tečnou ke kružnicím podle obrázku.

15-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Postupujte stejně pro náčrt zbývajících tří přímek.

16-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Přidání vysunutím a vysuňte všechny uzavřené obrysy do vzdálenosti 2.75 palce.

17-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Založte náčrt v Přední rovině.

18-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Nakreslete kružnici o průměru 0,75 palce a vyberte příkaz Odebrání vysunutím.

19-model-mania-2000-phase-1-tutorial

V parametrech odebrání vyberte z roletového menu Skrz vše.

20-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Založte nový náčrt na čele vysunutého prvku.

21-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz kružnice a aktivujte funkce Přidat kóty a Kóty průměru. Střed kružnice umístěte do středu vrchního oblouku vysunutého prvku a definujte pomocí numerické klávesnice průměr 0,38 palce.

22-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Ve spodní části nakreslete druhou kružnici. Vyberte obě kružnice s klávesou Ctrl a aktivujte vazbu Stejná.

23-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Odebraní vysunutím ze záložky Prvky a definujte vzdálenost odebrání 1 palec. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

24-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Kruhové pole. Označte kteroukoliv kruhovou hranu a nastavte úhel 45 stupňů. Počet instancí pro kopírování nastavte na hodnotu dvě. Vyberte tři poslední prvky ze stromové historie a deaktivujte funkci Pole geometrie. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

25-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Rovina ze záložky Referenční geometrie. Označte Pravou a Přední rovinu a zkontrolujte v náhledu, zda se vytvořila rovina pootočená o 45 stupňů vůči oběma rovinám. Dokončete založení nové konstrukční roviny.

26-model-mania-2000-phase-1-tutorial

V nové rovině založte náčrt a nakreslete uvedenou skicu.

27-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Přidání rotací. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

28-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Ve stromové historii označte první kreslený náčrt a vyberte příkaz Odebrání rotací.

29-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Do okna Vybrané obrysy vyberte střední část obrysu.

30-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Pootočením součásti zkontrolujte, zda se opravdu jedná o odebrání střední části dílu. Dokončete příkaz.

31-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Ve střední části zbyly plochy, které se nepodařilo odebrat rotací. Stiskněte klávesu Ctrl, označte je všechny a na jedné z nich stiskněte pravé tlačítko myši. Z roletové nabídky vyberte příkaz Odstranit.

32-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zkontrolujte, zda je aktivní funkce Odstranit a opravit, a dokončete příkaz, který plochy odstraní a opraví.

33-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zkontrolujte natočením modelu odstranění ploch.

34-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Založte náčrt na čele válce a nakreslete kružnici o průměru 0,82 palce.

35-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vyberte příkaz Odebraní tažením a nastavte parametr K dalšímu. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

36-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Posledním krokem je úprava přechodových hran zaoblením. Vyberte příkaz Zaoblení, nastavte poloměr zaoblení na hodnotu 0,188 palce a vyberte plochu a další hrany v přesném pořadí, jako je uvedeno na obrázku.

37-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Model dílu podle prvního výkresu je hotový.

38-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zkontrolujte model podle fyzikálních vlastností (uvažujte obyčejnou uhlíkovou ocel).

38-model-mania-2000-phase-1-tutorial-1

 

Fáze 2 — provedení konstrukčních změn prvního modelu

Ve druhé fázi se dle výkresové dokumentace musí změnit tři kóty. Po jejich úpravě pravděpodobně může dojít k chybám, které je nutné následně upravit. Většinou dochází k problémům se zaoblením přechodových hran.

Klikněte ve stromové historii levým tlačítkem na první náčrt. Po zobrazení náčrtu můžete měnit jeho hodnoty bez nutnosti úpravy náčrtu. Kliknutím na kótu se zobrazí pole, ve kterém hodnotu kóty jednoduše přepíšete. Změna modelu se projeví ihned po přepočítání. Změňte kótu výšky dílu na hodnotu 4,5 palce.

39-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Změňte kótu vnějšího průměru na hodnotu 3,4 palce.

40-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Změňte výšku osy válcové části na hodnotu 3,5 palce.

41-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zobrazila se chyba u prvku Odstranit. Vyberte příkaz Upravit prvek.

42-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Na modelu došlo automaticky k výběru jiných ploch. Po natočení modelu zjistíte, že se vyčnívající plochy po změně konstrukce modelu nezobrazují. Příkaz Odstranit vymažeme, a proto ukončete úpravy příkazu.

43-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Klikněte pravým tlačítkem myši na příkaz Odstranit a vymažte jej.

44-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Poslední chyba se vyskytuje u prvku Zaoblit. Při pokusu chyby odstranit budete neúspěšní. Většinou se při úpravě poloměrů postupuje tak, že se nevytváří zaoblení najednou, ale postupně.

45-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vytvořte zaoblení kolem střední části.

46-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vytvořte zaoblení kolem pravé části.

47-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Vytvořte zaoblení kolem válcové části.

48-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Úprava prvního modelu je hotová.

49-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Zkontrolujte model podle fyzikálních vlastností.

51-model-mania-2000-phase-1-tutorial

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama