Model Mania: Postup modelování dílu podle zadání z roku 2001

Před začátkem modelování je nutné důkladně prostudovat výkresovou dokumentaci. Zkušený konstruktér by měl mít po chvíli hrubou představu o umístění počátku i orientaci modelu v souřadném systému.

Zadání dílu a související výkresovou dokumentaci naleznete v příspěvku Model Mania: Zadání soutěže z roku 2001.

Fáze 1 — modelování dílu podle zadané výkresové dokumentace

Založte nový dokument Dílu.

1-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vytvořte nový náčrt v Přední rovině.

2-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Obdélník s počátkem ve středu.

3-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Zakótujte obdélník rozměry 96 mm na šířku a 64 mm na výšku.

4-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Přidání vysunutím.

5-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vysuňte obrys do vzdálenosti 20 mm. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

6-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Založte náčrt v Pravé rovině.

7-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Nakreslete uvedenou skicu a zakótujte ji.

9-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Odsadit entity a odsaďte náčrt složený ze dvou přímek a jednoho oblouku do vzdálenosti 12 mm tak, jak je uvedeno na obrázku.

10-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Uzavřete náčrt pomocí dvou přímek.

12-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Přidání rotací a do okna Vybrané obrysy vyberte uzavřený obrys. První směr rotace nastavte na hodnotu 90 stupňů. Druhý směr musíte aktivovat zaškrtnutím políčka. Nastavte hodnotu na 90 stupňů. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

13-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Ve Stromové historii označte skicu slouženou z více obrysů.

14-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Přidání vysunutím ze záložky prvky a vyberte uzavřené obrysy tak, aby byla vysunuta střední část. Jako parametr vysunutí vyberte možnost Vrchol a označte jeden z vrcholů na rotované části. Totéž proveďte i pro druhý směr. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

15-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Označte znovu složený náčrt a vyberte příkaz Přidání rotací ze záložky Prvky.

16-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Označte obdélník, který po rotaci vytvoří válec. Dokončete příkaz.

17-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Založte nový náčrt v Pravé rovině.

18-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Stiskněte klávesu S a z Panelu zástupců vyberte příkaz Odsadit entity. Jestliže tento příkaz v menu nemáte, podívejte na jeden z našich tipů Panel zástupců.

19-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Označte obrysovou hranu podle obrázků a odsaďte ji do vzdálenosti 26 mm. Zkontrolujte náhled a v případě potřeby deaktivujte funkci Obráceně.

20-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Oblouk třemi body.

21-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vytvořte oblouk mezi odsazenými entitami a spodním vrcholem. Nezapomeňte mezi oblouky přidat vazbu Tečná.

22-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte kurzorem myši bod mezi oblouky a táhněte s ním směrem doprava.

23-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Přidejte kótu k poslednímu oblouku o velikosti poloměru 55 mm.

24-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Žebro ze záložky Prvky.

25-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Nastavte tloušťku žebra na velikost 12 mm a zkontrolujte směr žebra, který orientuje šipka. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

26-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Založte náčrt na čelní ploše válce a nakreslete kružnici o průměru 32 mm. Střed kružnice leží ve středu válce.

27-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Odebrání vysunutím a nastavte parametr Skrz vše.

28-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Zaoblit, nastavte poloměr zaoblení na hodnotu 2 mm a vyberte plochy podle obrázku. Výběrem ploch se automaticky vytvoří zaoblení na přechodových hranách.

29-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Opět vyberte příkaz Zaoblit a označte přechodové hrany mezi tělem a podstavou dílu. Poloměr zaoblení je 2 mm. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

30-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Průvodce dírami ze záložky Prvky.

31-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Zvolte typ díry pro šrouby s vnitřním šestihranem o velikosti M6.

32-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Přejděte do záložky Polohy a kurzorem myši umístěte střed díry na rovinu plochu podstavy.

33-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Umístěte i druhý střed díry. Stiskněte klávesu Ctrl, označte oba středy děr a přidejte vazbu Podél osy X.

34-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Zakótujte střed otvorů podle obrázku a dokončete příkaz.

35-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Model dílu v první fázi je hotový.

36-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

 

Fáze 2 — provedení konstrukčních změn prvního modelu

Ve druhé fázi se dle výkresové dokumentace musí změnit několik rozměrů. Po jejich úpravě pravděpodobně může dojít k nepředvídaným chybám, které je nutné následně upravit. Většinou dochází k problémům s poloměry.

Klikněte ve stromové historii levým tlačítkem na druhý náčrt. Po zobrazení náčrtu můžete měnit jeho hodnoty bez nutnosti úpravy náčrtu. Kliknutím na kótu se zobrazí pole, ve kterém hodnotu kóty jednoduše přepíšete. Změna modelu se projeví ihned po přepočítání. Změňte úhlovou kótu na hodnotu 55 stupňů.

37-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Změňte výškovou kótu na hodnotu 45 mm.

38-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Zobrazila se chyba u prvku Zaoblit. Kliněte pravým tlačítkem na příkaz Zaoblit ve Stromové historii a vyberte příkaz Upravit prvek.

39-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Označte chybějící hrany tak, aby bylo zaoblení na hranách dle výkresové dokumentace.

40-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Všimněte si, že se v rohu vytvořilo zaoblení, které neodpovídá konstrukčním zásadám.

41-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Klikněte pravým tlačítkem myši na příkaz Zaoblit a vyberte Upravit prvek. Vymažte z menu Položky k zaoblení vybrané hrany a ponechejte pouze vybrané plochy. Dokončete příkaz Zaoblit.

42-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vytvořte nový prvek Zaoblit a vyberte dvě přechodové hrany pro vytvoření poloměru.

43-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Nyní už je zaoblení v pořádku a odpovídá konstrukčním zásadám.

44-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Porovnání správného zaoblení (vlevo) a špatného (vpravo) můžete vidět na obrázku níže.

45-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Klikněte pravým tlačítkem myši na náčrt, pomocí kterého se tvořilo žebro, a vyberte příkaz Upravit náčrt.

46-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Nakreslete z průsečíků obou oblouků přímku, která bude přesahovat za pravý oblouk.

47-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Vyberte příkaz Oříznout entity ze záložky Náčrt.

48-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Ořízněte přímku podle obrázku.

49-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Klikněte levým tlačítkem myši na levý oblouk. Jakmile se zobrazí symbol tečné vazby, klikněte na něj a vymažte jej klávesou Delete.

50-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Náčrt není plně určený, je nutné přidat tečnou vazbu mezi oblouk a přímku.

51-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Stiskněte klávesu Ctrl, označte přímku a oblouk a přidejte vazbu Tečná.

52-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Druhá fáze soutěžního zadání je hotová.

53-SolidWorks-Model-Mania-2001-tutorial-postup-navod

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama