Model Mania: Modelování dílu podle zadání z roku 2003

Před začátkem modelování je nutné důkladně prostudovat výkresovou dokumentaci. Zkušený konstruktér by měl mít po chvíli hrubou představu o umístění počátku, orientaci modelu v souřadném systému a postupu modelování.

Zadání dílu a související výkresovou dokumentaci naleznete v příspěvku Model Mania: Zadání soutěže z roku 2003.

Fáze 1 — modelování dílu podle zadané výkresové dokumentace

Založte nový dokument Dílu.

1-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vytvořte nový náčrt v Přední rovině.

2-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete kružnici se středem v počátku souřadného systému o průměru 70 mm a svislou přímku.

3-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Oříznout entity ze záložky Skica.  Příkazem Oříznout entity ořežte náčrt a ořežte levou část kružnice ke svislé přímce.

4-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Přidání rotací a nastavte parametry tak, aby si vytvořila polovina koule.

5-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Založte náčrt v Přední rovině.

6-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete tři kružnice. Střed větší kružnice leží v počátku souřadného systému. Dokreslete čtyři přímky tak, aby počáteční bod vycházel z menší kružnice a druhý koncový bod ležel na větší kružnici. Druhý koncový bod lze na větší kružnici přidat zároveň s tečnou vazbou.

7-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Ořízněte tvar podle obrázku příkazem Oříznout entity.

8-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte oba menší oblouky a přidejte vazbu Stejná.

9-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte menší oblouk a hranu poloviny koule a přidejte vazbu Tečná.

10-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Osa ze záložky Skica. Nakeslete osu, jejíž koncové body leží ve středech malých oblouků.

11-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Klikněte pravým tlačítkem na osu a vyberte z plovoucího menu příkaz Vybrat středový bod.

12-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte počátek souřadného systému a přidejte vazbu Sjednocená.

13-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Kružnice ze záložky Skica a nakreslete kružnici se středem v počátku souřadného systému, jejíž průměr leží ve středu menšího oblouku.

14-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Označte kružnic a aktivujte funkci Jako konstrukční.

15-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Zakótujte kružnici hodnotou 46 mm a větší oblouk poloměrem 20 mm.

16-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Inteligentní kóta, označte osu a ve stromové historii klikněte na Pravou rovinu. Tento způsob kótování není příliš rozšířený a vypovídá o možnosti kótování ke konstrukční rovině.

17-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Zakótujte náčrt tak, aby byl plně určený.

18-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Přidání vysunutím a vysuňte uzavřený náčrt do vzdálenosti 50 mm.

19-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Založte nový náčrt v Přední rovině.

20-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete obdélník a stranách 50 × 3 mm a zakótujte jeho polohu vůči počátku souřadného systému.

21-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vysuňte obdélník parametrem Po plochu, kde je hraniční plochou povrchu vysunutého uzavřeného náčrtu z předchozího kroku.

23-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyzkoušejte si, že kdykoli změníme vysunutí druhého prvku, tak se změní i délka vysunutí obdélníku. Tato funkce pracuje například při aktivní funkci Rychlé 3D. Označením čelní plochy vysunutého povrchu se zobrazí směrová šipka a jejím tažením můžeme měnit hodnotu vysunutí. Po provedených úpravách se vraťte na původní hodnotu vysunutí šipkou Zpět.

24-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Založte náčrt v Přední rovině a nakreslete skicu složenou z přímky a oblouku.

25-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte koncový bod spojující oblouk a přímku a koncový bod oblouku a přidejte vazbu Sjednocená.

26-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte oblouky podle obrázku a přidejte vazbu Tečná.

27-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Přidání vysunutím ze záložky Prvky.

28-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte parametr vysunutí Po plochu a označte čelní plochu druhého vysunutého prvku. V okně Tenkostěnný prvek změňte hodnotu tloušťky na 10 mm a změňte orientaci směru vysunutí. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

29-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Otočte modelem a založte náčrt na zadní straně modelu.

30-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte hrany modelu podle obrázku a vyberte příkaz Převést entity.

31-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Dokreslete uzavřený tvar náčrtu a zakótujte jej.

32-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Přidání vysunutím ze záložky Prvky a nastavte vzdálenost vysunutí na hodnotu 10 mm. Když se pokusíte příkaz dokončit, objeví se chybové hlášení. Z důvodu nulové tloušťky geometrie je nutné náčrt upravit.

33-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Chytněte koncové body náčrtu a prodlužte je tak, aby vznikl průsečík.

34-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Příkazem Oříznout entity náčrt ořízněte.

35-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Přidání vysunutím, zkontrolujte hodnotu vysunutí 10 mm a dokončete příkaz.

36-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Založte nový náčrt na zadní straně modelu.

37-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete kružnic a zakótujte její velikost Inteligentní kótou tak, že označíte kružnici a hranu kulového tvaru. Vzdálenost kružnice od hrany kulového povrchu je 4 mm. Dokreslete svislou přímku a ořežete levou část kružnice příkazem Oříznout entity.

38-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Odebrání rotací ze záložky Prvky. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

39-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Založte nový náčrt na čelní straně modelu.

40-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete kružnici se středem v počátku souřadného systému o průměru 25 mm a odeberte ji příkazem Odebrání vysunutím parametrem Skrz vše.

41-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Průvodce dírami ze záložky Prvky.

42-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Specifikujte díru podle zadání výběrem v okně Typ díry. Velikost díry volte podle druhu šroubu M6. Podle zadání se jedná o díru pro šroub s válcovou hlavou a vnitřním šestihranem.

43-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Přejděte do záložky Polohy. Otvory leží ve středech malých oblouků. Přejetím kurzorem myši přes oblouk se zobrazí jeho střed. Přejeďte kurzorem myši na zobrazený střed oblouku a kliknutím levého tlačítka myši přidejte první polohu. Stejně aplikujte i střed druhého otvoru.

44-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Označte plochu podle obrázku a vyberte příkaz Průvodce dírami ze záložky Prvky.

45-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Ponechejte výběr velikosti díry a přejděte do záložky Polohy. Přidejte dvě díry na plochu tak, aby byly přibližně v místech, tak jak je uvedeno na výkrese.

46-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Zakótujte středy děr podle zadaného výkresu.

47-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Dokončete příkaz Průvodce dírami.

48-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Poslední krokem pro dokončení první fáze soutěžního zadání je zaoblení přechodových hran. Jelikož se poslední dvě díry vyskytují příliš blízko přechodové hrany, potlačíme jejich modelování a nejdříve vytvoříme zaoblení. Chytněte kurzorem myši modrou vodorovnou linku a přesuňte ji o jednu pozici nahoru.

49-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Zaoblit a nastavte poloměr zaoblení na hodnotu 3 mm. Výběr hran k zaoblení proveďte nejlépe přes výběr ploch. Výběrem ploch se zahrnují všechny hrany ležící na této ploše včetně hran, které na ně navazují tečně. Některé hrany je však nutné definovat konkrétním označením.

50-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nyní přesuňte zaoblení zpět na konec stromové historie. Zobrazí se chybové hlášení, jelikož je problém s otvory ležícími blízko přechodové hrany. Pokračujte stisknutím tlačítka OK.

51-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Klikněte pravým tlačítkem na prvek Zaoblit a vyberte příkaz Upravit prvek.

52-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Z výběru položek odeberte plochu jejím označením. Jedná se o plochu, na které leží díry.

53-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Model dílu v první fázi je hotový.

54-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

 

Fáze 2 — provedení konstrukčních změn prvního modelu

Ve druhé fázi se dle výkresové dokumentace musí vytvořit provést konstrukční změny na předešlém modelu. Z tohoto důvodu si vytvořte kopii modelu a přejmenujte jej MM-2003-faze-2. Model otevřete.

V případech složitých modelů obsahujících desítky modelovaných prvků se po každé provedené změně přepočítává celý model, což může být mnohdy časově náročné. Abychom zamezili přepočítávání celého modelu po každé provedené změně, všechny prvky ve stromové historii potlačíme. Klinkněte na druhý prvek ve stromové historii pravým tlačítkem a vyberte příkaz Srolovat.

56-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Postupným přesouváním modré linky budeme jednotlivé prvky uvolňovat.

57-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Označte čelní plochu vysunutého prvku a změňte úhel sklonu osy na hodnotu 30 stupňů. Klikněte levým tlačítkem do volného prostoru a vyčkejte, až se přepočítá provedená změna.

58-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Uvolněte postupně další prvky až po prvek, ve kterém jsme vytvářeli zadní stěnu – žebro. Žebro je podle druhého zadání nutné přesunout na přední stranu. Změnu provedeme výběrem jiné konstrukční roviny.  Klikněte pravým tlačítkem na skicu ve stromové historii a vyberte příkaz Upravit rovinu skici.

59-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vymažte ve výběrovém okně rovinu Přední a definujte novou rovinu označením čelní plochy modelu. Objeví se chybové hlášení z důvodu směru vysunutí uzavřeného náčrtu. Abychom mohli změnit směr vysunutí, pokračujte kliknutím na tlačítko Pokračovat (Ignorovat chybu).

60-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Klikněte pravým tlačítkem prvek ve stromové historii a vyberte příkaz Upravit prvek.

61-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Změňte směr vysunutí a dokončete příkaz.

62-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Podle výkresu má žebro tečně navazovat na vysunutou část. Klikněte pravým tlačítkem na skicu a vyberte příkaz Upravit skicu.

63-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte všechny hrany uvedené na obrázku a vyberte příkaz Převést hrany.

64-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Ze záložky Skica vyberte příkaz Tečný oblouk.

65-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nakreslete tečný oblouk vycházející s koncového bodu oblouku, jehož druhý koncový bod leží na vysunuté části.

66-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Stiskněte klávesu Ctrl, označte přímku a oblouk a přidejte vazbu Tečná.

67-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Ořízněte náčrt podle obrázku.

68-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Ukončete náčrt.

69-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Pokračujte v uvolňování prvků tažením modré linky směrem dolů.

70-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Další chyba se objevila u tvorby děr a tuto chybu je nutné opravit. Klikněte levým tlačítkem na náčrt a vyberte příkaz Upravit skicu.

71-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Opravte kóty podle druhé zadání a ukončete náčrt.

72-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Podle výkresu se musí změnit šířka modelu.

73-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Klikněte na druhý třetí náčrt ve stromové historii. Jakmile se zobrazí kóty náčrtu, označte délkovou kótu 110 mm a změňte její hodnotu na 120 mm. Klikněte levým tlačítkem do prostoru a vyčkejte, až se provedou změny na modelu.

74-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Část žebra musí navazovat na kulovou plochu. Opět využijeme převedení hran. Založte náčrt na čelní ploše.

75-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Označte plochu a vyberte příkaz Převést entity.

76-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Označte hranu kulové plochy a vyberte příkaz Převést entity.

77-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Není nutné náčrt ořezávat. Pro vysunutí náčrtu postačí výběr uzavřeného obrysu. Vyberte příkaz Přidání vysunutím, definujte parametr Po plochu a označte kulovou plochu. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

78-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Nyní opravíme chybu, která se objevila u tvorby zaoblení. Ve většině případů zaoblení se jedná o chybějící hrany. Klikněte pravým tlačítkem na příkaz Zaoblit a vyberte příkaz Upravit prvek.  V okně Položky k zaoblení klikněte na položku Chybějící hrana a označte novou hranu naznačenou červenou přerušovanou čárou.

79-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup Dokončete příkaz Zaoblit.

80-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Vyberte příkaz Zaoblit a zaoblete přechodovou hranu mezi kulovou plochou a tělem modelu. Velikost poloměru zaoblení je 3 mm.

81-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Druhá fáze modelování je hotová.

82-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup83-SolidWorks-Model-Mania-2003-tutorial-postup

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama