Kuželová soukolí slouží k přenosu krouticího momentu mezi dvěma hřídeli s různoběžnými osami a vyrábí se s přímým a šikmým ozubením. V tomto návodu si ukážeme pokročilý postup modelování, ve kterém použijeme rovnice, globální proměnné a parametrizaci pro konstrukci kuželová kola s přímými zuby.
V tomto návodu si ukážeme postup krok za krokem, jak zkonstruovat kuželové kolo parametricky tak, aby se při změně počtu zubů a modulu (výchozí podmínky pro definici kuželového kola) automaticky přepočítaly všechny rozměry a upravil celý model kola.
Upozornění: Při určitých hodnotách model může přepočet a konstrukce selhat a to v případě, že patní kružnice bude větší než základní. V takových případech je nutno upravit patřičné skici a přistupovat k úpravám velmi zodpovědně a promítnutou zubovou mezeru a entity ořezat do požadovaného tvaru tak, aby byl model kuželového kola korektní.
Postup modelování kuželového kola:
- Díl 1. – Rovnice a výpočty
- Díl 2. – Konstrukce profilu kuželového kola (připravujeme)
- Díl 3. – Konstrukce kružnic (připravujeme)
- Díl 4. – Konstrukce zubové mezery (připravujeme)
- Díl 5. – Odebrání zubové mezery, zaoblení paty zubu, kruhové pole (připravujeme)
Postup modelování kuželového kola s přímými zuby
Založení nového dílu, uložení dokumentu
Založte si nový díl.
Uložte dokument do složky C:\Mujsolidworks.cz\kuzelova kola (1) pod názvem (například) 20180326-01.SLDPRT (2). Do pole Popis uveďte název součásti KUŽELOVÉ KOLO. Dokončete uložení tlačítkem Uložit (3).
V první části návodu se zaměříme na zadání rovnic, globálních proměnných a konstrukci skici s rozměry, které použijeme pro konstrukci zubové mezery.
Rovnice
S ohledem na tvorbu kuželového ozubeného kola s přímými zuby v parametrickém pojetí si nejdříve definujeme potřebné rovnice do tabulky Rovnice. Ze záložky Nástroje vyberte Rovnice.
Tabulka Rovnice obsahuje několik sloupců pro definici názvu, hodnoty/rovnice, výsledku (počítá se automaticky) a poznámky.
Zadejte postupně podle obrázku všechny globální proměnné, které budeme v rámci názorného postupu krok za krokem potřebovat k tomu, abychom parametricky vymodelovali kuželového ozubené kolo:
- modul vnější čelní – “m_et“ = 2,
- počet zubů pastorku – “z1“ = 20,
- počet zubů kola – “z2“ = 30,
- korekce pastorku – “X1“ = 0,
- korekce kola – “X2“ =0,
- úhel os – “sigma“ =90stupně,
- šířka věnce – “b“ = 10,
- úhel záběru čelní – “alpha_t“ = 20stupně,
- jednotková výška hlavy zubu – “ha“ = 1,
- jednotková hlavová vůle – “c“ = 0.2,
- jednotkové zaoblení – “rf“ = 0.3,
- převodový poměr – “u“ = “z2“ / “z1“.
Zadávání globálních proměnných dokončete tlačítkem OK.
Globální proměnné můžete zkontrolovat ve složce Rovnice ve FeatureManageru.
Vyberte rovinu Horní a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz Načrtnout skicu. První skica, kterou v modelu dílu vytvoříte, se automaticky orientuje do pohledu kolmého na rovinu skici.
Klávesou S si zobrazte panel zkratek a vyberte příkaz Kružnice. Nakreslete dvě kružnice se středy v počátku souřadného systému.
Horním gestem vyberte příkaz Inteligentní kóta a zakótujte průměr jedné z kružnice. Do pole Upravit zadejte hodnotu v podobě rovnice =“m_et“*“z1″. Dokončete kótování potvrzovacím tlačítkem.
Zakótujte druhou kružnici pomocí rovnice =“m_et“*“z2″.
Klávesou S si zobrazte Panel zkratek a vyberte příkaz Osa a nakreslete tři osy, jejichž počátky vycházejí z počátku souřadného systému. Vycházejte z grafického znázornění na obrázku. Pouze jedna z os je dána vazbou Vodorovná.
Uložte dokument (Ctrl + S).
Zakótujte úhel mezi vodorovnou a šikmou osou a pro zadání hodnoty použijte globální proměnnou sigma. Zadání proměnné do pole Upravit proveďte tak, že napíšete rovnítko a následně vyberte proměnnou z nabídky.
V poli Upravit upravte název kóty → sigma@Skica1.
Postupujte v kótování dalšího úhlu, jehož hodnotu zadejte prostřednictvím rovnice =atn(sin( „sigma“)/(„u“+cos( „sigma“))).
V poli Upravit přejmenujte název kóty → delta_1@Skica1.
Zakótujte doplňkový úhel a kótu vytvořte jako řízenou. V poli Hlavní hodnota změňte název kóty → delta_2@Skica1.
Zakótujte délku vodorovné osy =“z1″/cos( „delta_1@vypocty“) a změňte její název → zv1@Skica1.
Zakótujte délku svislé osy =“z2″/cos( „delta_2@Skica1“) a změňte její název → zv2@Skica1.
Uložte dokument (Ctrl + S).
Nakreslete dvě kružnice, jejichž středy leží v pravém koncovém bodě vodorovné osy.
Zakótujte rozměr první kružnice rovnicí =“m_et“ * „zv1@Skica1“ a změňte její název → dve1@Skica1.
Zakótujte rozměr druhé kružnice rovnicí =“dve1@Skica1″ * cos ( „alpha_t“ ) a změňte její název → dveb1@Skica1.
Nakreslete dvě kružnice, jejichž středy leží v horním koncovém bodě svislé osy.
Zakótujte rozměr první kružnice rovnicí =“m_et“*“zv2@Skica1″ a změňte její název → dve2@Skica1.
Zakótujte rozměr druhé kružnice rovnicí =“dve2@Skica1″ * cos ( „alpha_t“ ) a změňte její název → dveb2@Skica1.
Konstrukce pro definici a použití rozměrů k dalším výpočtům je hotová.
Ukončete skicu a uložte dokument (Ctrl + S).
Pokračujte v konstrukci kuželového kola podle druhého dílu návodu.
Komentáře k článku (0)
Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, přihlaste se nebo se zaregistrujte.