Kuželová soukolí slouží k přenosu krouticího momentu mezi dvěma hřídeli s různoběžnými osami a vyrábí se s přímým a šikmým ozubením. V tomto návodu si ukážeme pokročilý postup modelování, ve kterém použijeme rovnice, globální proměnné a parametrizaci pro konstrukci kuželová kola s přímými zuby.
Postup modelování kuželového kola:
- Díl 1. – Rovnice a výpočty
- Díl 2. – Konstrukce profilu kuželového kola
- Díl 3. – Konstrukce kružnic
- Díl 4. – Konstrukce zubové mezery
- Díl 5. – Odebrání zubové mezery, zaoblení paty zubu, kruhové pole
Konstrukce rozměrů zubové mezery
Otevřete si díl 20180326-01.SLDPRT.
Tip: Pro konstrukci kuželového kola budete potřebovat rozpracovaný model 20180326-01.SLDPRT z předchozího postupu.
Ve FeatureManageru rozbalte složku Rotovat1, klikněte pravým tlačítkem na skicu Skcia2 a z kontextového panelu nástrojů vyberte tlačítko Zobrazit.
Založte novou skicu v rovině Přední.
Vyberte entitu zvýrazněnou červenou šipkou a z panelu Skica vyberte příkaz Převést entity.
Stiskněte klávesu D a ukončete skicu potvrzovacím tlačítkem.
Založte novou skicu v rovině Rovina1.
Ve FeatureManageru vyberte skicu Skica4 a z kontextového panelu nástrojů vyberte tlačítko Kolmý k. Orientace skici se automaticky změní do pohledu kolmého na rovinu skici.
Nakreslete kružnici vlevo od počátku.
Natočte pohled skici, stiskněte klávesu Ctrl, vyberte střed kružnice (1), osu (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik (3).
Z panelu Průhledné zobrazení vyberte příkaz Předchozí pohled. Orientace pohledu se automaticky vrátí do pohledu kolmého na rovinu skici.
Využijte vazby průnik pro skicování dalších kružnic. Všech pět kružnic má společný střed.
Zakótujte největší kružnici (hlavová kružnice) prostřednictvím rovnice =“dve2@Skica1″ + „m_et“ * „ha*“ * 4.
Zakótujte druhou největší kružnici prostřednictvím rovnice =“dveb2@Skica1″ a změňte její název → dveb2@Skica4.
Zakótujte třetí největší kružnici prostřednictvím rovnice =“dve2@Skica1″ a změňte její název → dve2@Skica4.
Zakótujte další kružnici prostřednictvím rovnice =“dve2@Skica4″+“ha“*“m_et“*2 a změňte její název → dvae2@Skica4.
Zakótujte patní kružnici prostřednictvím rovnice =“dve2@Skica4″-„m_et“*(„ha*“+“c*“)*2.
Zkontrolujte rozměry kružnic podle rozměrů na obrázku a v případě potřeby proveďte korekci.
Skryjte skicu Skica1.
Skryjte rovinu Rovina1.
Ze záložky Skica vyberte příkaz Bod a umístěte jej na kružnici dveb2@Skica4.
Zakótujte délku oblouku tak, že stisknete klávesu Ctrl, vyberte bod a počátek a umístěte kótu do grafické plochy. Hodnotu kóty zadejte prostřednictvím rovince =180 / „zve2@Skica1“.
Vyberte příkaz osa a nakreslete osu, jejíž počátek leží v počátku souřadného systému a konec v právě naskicovaném a zakótovaném bodě.
Ze záložky Skica vyberte příkaz Bod a naskicujte dva body (1 a 2) na kružnici dveb2@Skica4 tak, aby zakótovaný a zavazbený bod ležel mezi těmito body. Zakótujte délku oblouku (vzdálenost po oblouku mezi těmito body) a hodnotu definujte rovnicí =“m_et“*pi/2 (3).
Zakótujte vzdálenost (délku oblouku) mezi body tak, že do pole Upravit vyberte existující kótu D3@Skica4 a vydělíte ji dvěma. Zápis této hodnoty vypadá takto → =“D3@Skica4″/2.
Vizuálně zkontrolujte současný stav modelu. Uložte dokument (Ctrl + S).
Pokračujte v konstrukci kuželového kola podle čtvrtého dílu návodu.
Komentáře k článku (0)
Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, přihlaste se nebo se zaregistrujte.