Postup modelování lopatkového kola #4

Lopatkové kolo větráku má geometrii lopatek přizpůsobenou tak, aby optimálně rozvádělo vzduch do okolí. Při modelování využijete základní a pokročilé metody konstruování včetně promítání křivek a konstruování povrchů. Podívejte se náš návod a postupujte při tvorbě modelu krok za krokem.

Otevřete si model 201810-01-04.SLDPRT a pokračujte v modelování podle návodu.

Tip: Pokud model nemáte, postupujte podle prvního dílu návodu nebo podle poslední fáze modelu, u které jste s konstruováním skončili. Zadání k modelování sestavy větráku je dostupné on-line.

Postup vytvoření objemové lopatky z plochy

Ze záložky Plochy vyberte příkaz Přidání tloušťky.

105-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Přidat tloušťku1 vyberte plochu, vyberte tlačítko První strana a zadejte tloušťku 1,5 mm.

106-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Ze záložky Plochy vyberte příkaz Odsazený povrch.

107-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Odsadit povrch vyberte do pole Parametry odsazení plochu zvýrazněnou v grafické ploše. Nastavte vzdálenost odsazení 0 mm, čímž vznikne kopie vybrané plochy.

108-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Tip: Všimněte si, že se po zadání hodnoty 0 mm přejmenoval PropertyManager Odsadit povrchPropertyManager Kopírovat povrch.

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Ze záložky Plochy vyberte příkaz Nahradit povrch.

109-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Nahradit plochu:

  • do pole Cílové plochy nahrazení vyberte plochu lopatky,
  • do pole Náhradní povrch(y) vyberte zkopírovanou plochu.

110-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Dokončete nahrazení plochy.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Přímé úpravy vyberte příkaz Kombinovat.

111-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

ProperytManageru Kombinovat vyberte typ operace Sečíst a vyberte lopatku a střední část modelu. Dokončete sloučení těl.

112-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Skryjte složenou křivku Složená křivka1.

113-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Jelikož už nebudeme potřebovat odsazenou/zkopírovanou plochu, odstraníme ji. Ve FeatureManageru rozbalte složku Povrchová těla(1).

Klikněte pravým tlačítkem na prvek Povrch-Odsazení a z místní nabídky vyberte příkaz Odstranit/Zachovat tělo.

114-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Odstranit/Zachovat tělo vyberte typ Odstranit těla a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

115-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Úkos.

116-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Úkos4:

  • vyberte Typ úkosuDělicí křivka (1),
  • do pole Úhel úkosu nastavte úhel 5 stupňů (2) → zkontrolujte směr šipky v zelené elipse,
  • v poli Směr otevření vyberte Přední rovina (3),
  • do pole Dělicí křivka vyberte hrany označené červenými šipkami (4).

117-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Úkos. V PropertyManageru Úkos4:

  • vyberte Typ úkosuDělicí křivka (1),
  • do pole Úhel úkosu nastavte úhel 5 stupňů (2) → zkontrolujte směr šipky v zelené elipse,
  • v poli Směr otevření vyberte Přední rovina (3),
  • do pole Dělicí křivka vyberte hrany označené červenými šipkami (4).

118-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Úkos. V PropertyManageru Úkos4:

  • vyberte Typ úkosuDělicí křivka (1),
  • do pole Úhel úkosu nastavte úhel 5 stupňů (2),
  • v poli Směr otevření vyberte Přední rovina (3),
  • tlačítkem Opačný směr změňte orientaci šipky (4),
  • do pole Dělicí křivka vyberte hrany označené červenými šipkami (5).

119-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Zaoblit.

120-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zaoblete přechodovou hranu lopatku o velikosti 15 mm.

121-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Kruhové pole.

122-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Kruhové pole:

  • FeatureManageru vyberte do pole Osa rotace osu Osa1,
  • nastavte počat instancí → 5,
  • vyberte pole Těla a z grafické plochy vyberte tělo.

123-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Přímé úpravy vyberte příkaz Kombinovat.

124-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Z grafické plochy vyberte všechna těla a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

125-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte vizuálně model lopatkového kola.

126-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Pokračujte v modelování podle pátého dílu.

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama