Postup modelování lopatkového kola #8

Lopatkové kolo větráku má geometrii lopatek přizpůsobenou tak, aby optimálně rozvádělo vzduch do okolí. Při modelování využijete základní a pokročilé metody konstruování včetně promítání křivek a konstruování povrchů. Podívejte se náš návod a postupujte při tvorbě modelu krok za krokem.

Otevřete si model 201810-01-04.SLDPRT a pokračujte v modelování podle návodu.

Tip: Pokud model nemáte, postupujte podle prvního dílu návodu nebo podle poslední fáze modelu, u které jste s konstruováním skončili. Zadání k modelování sestavy větráku je dostupné on-line.

 

Postup vytvoření výztuže lopatek

Ve FeatureManageru označte křivky Křivka3Krivka8 a zobrazte je.

199-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky SkicaNačrtnout skicu vyberte příkaz Načrtnout 3D skicu.

201-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Skica vyberte příkaz Bod. Umístěte bod do koncového bodu splajny.

202-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Umístěte druhý bod na splajnu do místa označeného červenou šipkou.

203-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Skica, horním gestem myši nebo z Panelu zkratek (klávesa S) vyberte příkaz Inteligentní kóta. Zakótujte vzdálenost bodů 14 mm. Ukončete 3D skicu.

204-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky PrvkyReferenční geometrie vyberte příkaz Rovina.

PropertyManageru Rovina:

  • do pole První odkaz vyberte koncový bod křivky,
  • do pole Druhý odkaz vyberte bod,
  • do pole Třetí odkaz vyberte rovinu Přední.

205-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Vytvořte novou skicu v rovině Přední.

206-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ve FeatureManageru rozbalte prvek Křivka3, označte skicu Skica9 a ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity. Ukončete skicu.

207-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Vytvořte novou skicu v nové rovině Rovina7.

208-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Panelu zkratek (klávesa S) vyberte příkaz Splajn.

209-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na rovinu skici a nakreslete splajn podle obrázku. Splajn obsahuje jeden ovládací bod poblíž počátku souřadného systému.

210-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte koncový bod splajny (1), bod (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Sjednocená.

211-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte koncový bod splajny (1), hranu lopatky (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik.

212-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Pootočte modelem tak, abyste viděli splajnu v orientaci kolmé na rovinu. Ovladačem splajny upravte její tvar.

213-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Pootočte druhým ovladačem splajny.

214-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Upravte pozici bodu splajny.

215-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Skryjte prvky 3DSkica3 a Rovina7.

216-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

217-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • vyberte v poli VýběryTyp promítáníSkica na skice,
  • vyberte převedenou křivku a splajnu.

218-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete promítnutou křivku.

Ze záložky Plochy vyberte příkaz Hraniční povrch.

219-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

V PropertyManageru Hraniční povrch vyberte do pole Směr č. 1 entity 3D skici v pořadí, jak jsou označeny na obrázku. Při výběru entit postupujte opatrně. Vyberte skutečně místa, která jsou zvýrazněna červenými šipkami. V opačné případě hrozí přetočení spojek, což způsobí chybnou geometrii modelu.

220-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Skryjte křivky Křivka3Křivka8.

221-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Skryjte křivku Křivka12.

222-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Plochy vyberte příkaz Sešít povrchy.

223-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Sešít povrchy vyberte do pole hraniční povrchy a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

224-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte vizuálně model a ve FeatureManageru se přesvědčte, že model obsahuje jedno povrchové tělo a jedno objemové tělo.

225-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Pokračujte v modelování podle devátého dílu.

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama