Stínítko může být zajímavým designovým doplňkem každé domácnosti nebo kanceláře. Připravili jsme pro vás zadání a postup modelování krok za krokem, jak zkonstruovat stínítko v SOLIDWORKSu, které je kompatibilní se závěsným kabelem, objímkou a žárovkou od nábytkářské firmy IKEA.
Při tvorbě modelu stínítka se naučíte vytvářet skici, prostorový model přidáním rotací, zakládat novou skicu, rozdělit model na dvě a více těl, pracovat s více těly, vytvářet skořepinu, odebrat opačnou stranu modelu, kruhové pole a booleovskou operaci sloučení více těl v jedno tělo.
Před tvorbou modelu podle návodu krok za krokem se podívejte na výkresovou dokumentaci (zadání).
Pokračujte v modelování, otevřete si soubor 20191018.SLDPR.
Zobrazte si těla Odebrat vysunutím1 a Rozdělit2[1].
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Kruhové pole.
V PropertyManageru Kruhové pole:
- do pole Směr 1 vyberte některou z kruhových hran modelu (1),
- vyberte možnost Stejné odstupy (2),
- zadejte úhel 360 stupňů (3),
- definujte počet instancí 16 (4) – : počet 16 je zde zadaný z didaktických důvodů, v následujících krocích si ukážeme, jak počet jednoduše změnit na hodnotu 20,
- vyberte možnost Těla (5) a vyberte těla Odebrat vysunutím2[1] a Odebrat vysunutím2[2].
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem. Uložte si dokument (Ctrl + S).
Ve FeatureManageru zkontrolujte počet těl, kterých je podle správného postupu modelování 34.
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Kombinovat.
V PropertyManageru Kombinovat1 vyberte možnost Sečíst a klávesovou zkratkou Ctrl + A vyberte všechny těla modelu. Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Ve FeatureManageru vyberte skicu Skica3 a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz upravit skicu.
Změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na rovinu skici. Vyberte kótu 8 mm…
… a změňte hodnotu na 6 mm.
Tip: Všimněte si, že jsme při této změně museli vybrat příkaz upravit skicu. V SOLIDWORKSu není nutné vždy vybrat příkaz Upravit skicu nebo Upravit prvek. Stačí ve FeatureManageru skicu nebo prvek vybrat a danou hodnotu změnit v grafické ploše. Tento postup si ukážeme v následujícím kroku.
Ve FeatureManageru vyberte prvek Kruhové pole1, čímž dojde k zobrazení hodnot kruhového pole: zobrazí se úhel 360° a počet instancí 16. Vyberte v grafické ploše hodnotu 16 a změňte ji na hodnotu 20.
Vzhledem k tomu, že chybí nově vytvořené instance ve výběru prvku Kombinovat1, musíme tyto entity přidat do výběru. Ve FeatureManageru vyberte prvek Kombinova1 a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz Upravit prvek.
Klikněte pravým tlačítkem do pole Těla ke spojení a z kontextové nabídky vyberte příkaz Vymazat výběry.
Proveďte nový výběr klávesovou zkratkou Ctrl + A a dokončete úpravy potvrzovacím tlačítkem.
Zkontrolujte vizuálně model stínítka (pohled přední)…
… a pohled izometrický.
Zkontrolujte položky ve FeatureManageru, současně se můžete podívat na složku Objemová těla, která obsahuje pouze jedno tělo.
Definice materiálu
Ve FeatureManageru klikněte pravým tlačítkem na prvek Materiál<není určen> a z kontextové nabídky vyberte příkaz Upravit materiál.
V okně Materiál rozbalte knihovnu materiálů Plasty (1) a vyberte materiál Nylon 6/10 (2). pokračujte stisknutím tlačítek Použít (3) a Zavřít (4).
Nyní můžete změnit libovolně barvu materiálu. Ve FeatureManageru klikněte pravým tlačítkem na vrchol, rozbalte pole Vzhled a vyberte změnu barvy těla modelu.
V PropertyManageru polypropylen vyberte libovolnou barvu a dokončete přidání barvy potvrzovacím tlačítkem.
Model stínítka je hotový. Uložte si dokument (Ctrl + S).
Model můžete uložit do formátu STL. Jak postupovat pro uložení modelu ve vysokém rozlišení se dozvíte v našem návodu.
Tip: Pro výrobu takového stínítka je vhodné použít 3D tisk technologií Powder Bed Fusion Selective Laser Sintering. Model doporučujeme vytisknout z práškového polymeru, který lze barvit a lakovat do různých barevných odstínů.
Vizualizace stínítek vyrenderovaných v SOLIDWORKS Visualize.
Komentáře k článku (0)
Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, přihlaste se nebo se zaregistrujte.