Šroubení s ozubením vývrtce zajišťuje zavrtání vývrtky do korkového uzávěru a jeho vytažení z láhve. Pokud si chcete vývrtku vymodelovat, budete pro sestavu potřebovat i tento model. Podívejte se, jak na to.
Zadání (výkresovou dokumentaci) najdete v článku Vývrtka: Výkres modelu šroubení (zadání).
Postup modelování šroubení s ozubením – 2. část
Pokud nemáte hotovou první část modelu (skicu), postupujte nejdříve podle návodu Vývrtka: Postup modelování šroubení #1.
Otevřete si soubor 2017-07-0002.SLDPRT a pokračujte v rozpracovaném modelu.
Tažení povrchu
Pro tvorbu plošného modelu budeme požívat prvky, které najdete v záložce CommandManager → Plochy.
Tip: Pokud záložku nevidíte, klikněte pravým tlačítkem na lištu záložek CommandManageru a přidejte záložku Plochy ze seznamu.
Ze záložky Plochy vyberte příkaz Tažený povrch.
V PropertyManageru Tažený povrch vyberte:
- do pole Profil skicu Skica7, která slouží jako profil,
- do pole Trasa skicu Skica8, která slouží jako trasa.
- tlačítko Obousměrný.
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Z menu Vložit → Odebrání vyberte příkaz Plochou/rovinou.
V PropertyManageru Odebrat plochou/rovinou vyberte:
- do pole Vybraná plocha/rovina pro odebrání vytažený povrch Povrch-Táhnout po křivce1,
- volbu Vybraná těla,
- zrušte volbu Automatický výběr a…
- … do pole Vybraná těla vyberte vysunuté tělo (Přidat vysunutím1).
Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem a uložte dokument (Ctrl + S).
Odstranění těla
Vytažený povrch už v dále v modelu nebudeme potřebovat, proto jej z modelu odstraníme. Ve FeatureManageru rozbalte složku Povrchová těla a klikněte pravým tlačítkem na tělo Povrch-Táhnout po křivce1. Z místní nabídky vyberte příkaz Odstranit/Zachovat tělo.
V PropertyManageru Odstranit/Zachovat tělo zkontrolujte výchozí nastavení – zda je vybrána volba Odstranit těla a tělo Povrch-Táhnout po křivce1.
Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Sloučení těl
Jelikož model obsahuje dvě těla, sloučíme je. Ze záložky Přímé úpravy vyberte příkaz Kombinovat.
Tip: příkaz Kombinovat najdete i v menu Vložit → Prvky.
V PropertyManageru Kombinovat1:
- zkontrolujte výběr volby Sečíst,
- do pole Těla ke spojení vyberte obě těla v modelu.
Dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Zkosení
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Zkosit.
V PropertyManageru Zkosení zadejte velikost zkosení 1 × 45 stupňů, vyberte dvě hrany znázorněné v náhledu. Pomocí výběru Obrátit směr upravte směr zkosení zvlášť pro obě hrany, aby bylo zkosení pro obě strany stejné.
Odebrání rotací
Nyní vytvořím ozubení odebráním rotací. Založte novou skicu v rovině Přední. Naskicujte svislou osu procházející počátkem a polovinu zubové mezery pomocí přímek. Dbejte pozornost na vytvoření vazeb u přímky, které leží na obrysové hraně válce.
Příkaz Zrcadlit entity ozrcadlete skicu podle vodorovné osy a pomocí příkazu Inteligentní kóta skicu zakótujte tak, aby byla plně určená. Pozn. Vzdálenost 52 mm se vztahuje k ose zubové mezery.
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Odebrání rotací.
V PropertyManageru Odebrat rotací vyberte do pole Osa rotace svislou osu, zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Lineární pole
Zubovou mezeru zkopírujeme pomocí lineární pole s pokročilým nastavením. Ze záložky Prvky vyberte příkaz Lineární pole.
V PropertyManageru Lineární pole:
- vyberte spodní plochu válce (1),
- vyberte možnost K odkazu (2),
- do pole Referenční geometrie vyberte spodní plochu válce a do pole Vzdálenost odsazení zadejte hodnotu 11, 75 mm (3)
- vyberte možnost Vybraná reference, do pole Reference zdroje vyberte hranu označenou fialovou šipkou (4),
- stiskněte tlačítko Nastavit počet instancí a do pole Počet instancí zadejte hodnotu 6 (5),
- malou černou šipkou v levém horním rohu grafické plochy rozbalte FeatureManager (6)…
- … a do pole Prvky do pole vyberte prvek Odebrat rotací1 (7).
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Uložte dokument (Ctrl + S).
Zaoblení
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Zaoblit.
Ponechejte výchozí nastavení zaoblení (Zaoblení o konstantní velikosti), nastavte poloměr zaoblení 1,5 mm a vyberte tři hrany znázorněné na obrázku.
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Průvodce dírami
Ze záložky Prvky vyberte příkaz Průvodce dírami.
V PropertyManageru Specifikace díry v záložce Typ:
- vyberte typ díry Rovný závit,
- vyberte normu Norma ISO,
- vyberte typ → Závitová díra,
- vyberte velikost závitu M5,
- v poli Ukončení vyberte z roletové nabídky možnost Naslepo,
- změňte hloubku slepé díry → 10 mm,
- změňte hloubku díry → 6 mm,
- v poli Možnosti aktivujte tlačítko Kosmetický závit.
Přejděte do záložky Polohy a klikněte na spodní plochu válce (dříku). Tím se na vybrané ploše aktivovala 2D skica.
Levým tlačítkem definujte střed závitové díry do středu vybrané plochy.
Dokončete závitovou díru potvrzovacím tlačítkem. Uložte dokument (Ctrl + S).
Zkontrolujte, zda se v modelu zobrazuje kosmetický závit. Pokud se kosmetický závit nezobrazuje, nastavte si zobrazení podle našeho tipu Jak zobrazit nebo skrýt popis závitu.
Zaoblení
Vyberte příkaz Zaoblit. Nastavte poloměr zaoblení 0,2 mm a vyberte hrany podle obrázku znázorněné červenými šipkami.
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Vyberte příkaz Zaoblit. Nastavte poloměr zaoblení 0,2 mm a vyberte hrany podle obrázku znázorněné červenými šipkami.
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Vyberte příkaz Zaoblit. Nastavte poloměr zaoblení 0,2 mm a vyberte hrany podle obrázku znázorněné červenými šipkami.
Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.
Volba materiálu
Ve FeatureManageru klikněte pravým tlačítkem na prvek Materiál a z místní nabídky nebo Knihovny materiálu (možnost Upravit materiál) přidejte materiál Hladká uhlíková ocel.
Model šroubení je hotový. Uložte dokument (Ctrl + S).
Komentáře k článku (0)
Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, přihlaste se nebo se zaregistrujte.